Här kommer planeringen i Matematik
Planering åk 8
Matematik vt 10
Kärraskolan
Lärare: Zakaias Ayach
E-post: [email protected]
v 2 Procent med bråk
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
· räkna ut hur mycket en viss procent av något är.
· räkna ut procentsatsen.
· förstå och använda procent vid jämförelser.
· jämföra storleken på olika bråk.
· förkorta och förlänga bråk.
· multiplicera bråk.
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 3 - 4 Procent, tabeller och diagram
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
- hämta fakta ur tabeller.
- läsa av och tolka olika typer av diagram.
- göra en enkel undersökning och presentera den i en tabell och ett diagram.
Dessutom ska de känna till följande diagram:
- linjediagram, stolpdiagram, stapeldiagram och cirkeldiagram.
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
V3 |
V4 |
3.6 |
3.7 |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 5 – 8 Geometri och statistik
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
- Olika typer av vinklar
- Trianglars och fyrhörningars
- Vinklar, omkrets och area
- Cirkelns omkrets och area
- Cirklar och sammansatta figurer
- Areaenheter
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
Vecka 5 |
V6 |
|
V8 |
4.1- 4.4 |
4.5-4.7 |
|
Prov – repetition och fördjupning |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 9 – 11 Negativa tal, variabler och uttryck
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
- Kunna multiplicera och dividera med positiva tal mindre än 1
- Veta vad ett negativt tal är
- Kunna addera och subtrahera negativa tal
- tolka uttryck skrivna med tal.
- beräkna ett uttryck skrivet med flera olika räknesätt.
- tolka uttryck skrivna med variabler.
- beräkna ett uttrycks värde.
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
V9 |
V10 |
V11 |
V12 |
5.1-5.3 |
5.4-5.6 |
5.7-5.8 |
Prov/ se utvärdering |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
V 15-18 Ekvationer
Mål
När eleverna har studerat det kapitlet ska de kunna:
• lösa olika slags ekvationer
• kontrollera en lösning till en ekvation med hjälp av prövning
• lösa problem med hjälp av ekvationer
• jämföra uttryck skrivna med och utan parenteser
• multiplicera variabler med varandra
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
V15 |
V16 |
V17 |
V18 |
6.1-6.2 |
6.3-6.4 |
6.5-6.6 |
Prov/ se utvärdering |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 19 – 23 Repetition av läsårets matematikundervisning
Jag har läst
har läst
Jag har läst!
såååå
Jag har läst!
Jesper Olsson har läst
jag har läst nu.
Johannes har läst!
jag har läst nu
jag har läst
Jag har läst!!
Jag har läst.
Har läst.
har läst
Jag har läst
Jag har läst skriver bara en gång till för säkerhetsskull.
Jag har läst.
jag har läst!
jag har läst
Jag har läst
jag har läst yeeeeey!!!!!!!
Jag har läst. :)
:D
jag har läääääst :D
jag har läst
har läst..
jag har läst