Här kommer planeringen i Matematik

 

Planering åk 8

Matematik vt 10

Kärraskolan

Lärare: Zakaias Ayach       

E-post: [email protected]

 

 

v 2  Procent med bråk

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

·          räkna ut hur mycket en viss procent av något är.

·          räkna ut procentsatsen.

·          förstå och använda procent vid jämförelser.

·          jämföra storleken på olika bråk.

·          förkorta och förlänga bråk.

·          multiplicera bråk.

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

 

 

v 3 - 4 Procent, tabeller och diagram

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

  •  hämta fakta ur tabeller.
  •  läsa av och tolka olika typer av diagram.
  • göra en enkel undersökning och presentera den i en tabell och ett diagram.

Dessutom ska de känna till följande diagram:

  •  linjediagram, stolpdiagram, stapeldiagram och cirkeldiagram.

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

V3

V4

3.6

3.7

 

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

 

v 5 – 8 Geometri och statistik

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

  •  Olika typer av vinklar
  •  Trianglars och fyrhörningars
  •  Vinklar, omkrets och area
  •  Cirkelns omkrets och area
  •  Cirklar och sammansatta figurer
  •  Areaenheter

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

Vecka 5      

V6

 

V8

4.1- 4.4

4.5-4.7

 

 Prov – repetition och fördjupning

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

v 9 – 11 Negativa tal, variabler och uttryck

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

 

  • Kunna multiplicera och dividera med positiva tal mindre än 1
  • Veta vad ett negativt tal är
  • Kunna addera och subtrahera negativa tal
  • tolka uttryck skrivna med tal.
  •  beräkna ett uttryck skrivet med flera olika räknesätt.
  •  tolka uttryck skrivna med variabler.
  •  beräkna ett uttrycks värde.

 

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

 

V9

V10

V11

V12

5.1-5.3

5.4-5.6

5.7-5.8

Prov/ se utvärdering

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

V 15-18 Ekvationer

 

Mål

När eleverna har studerat det kapitlet ska de kunna:

• lösa olika slags ekvationer

• kontrollera en lösning till en ekvation med hjälp av prövning

• lösa problem med hjälp av ekvationer

• jämföra uttryck skrivna med och utan parenteser

• multiplicera variabler med varandra

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

 

V15

V16

V17

V18

6.1-6.2

6.3-6.4

6.5-6.6

Prov/ se utvärdering

 

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

v 19 – 23 Repetition av läsårets matematikundervisning

 


Kommentarer
Postat av: Jonathan N

Jag har läst

2010-04-30 @ 13:45:22
Postat av: Alexander Karlsson

har läst

2010-04-30 @ 13:47:21
Postat av: Viktor Petkovski

Jag har läst!

2010-04-30 @ 14:39:57
Postat av: kevin

såååå

2010-04-30 @ 14:40:23
Postat av: Viktor Petkovski

Jag har läst!

2010-04-30 @ 14:41:34
Postat av: jesper olsson

Jesper Olsson har läst

2010-04-30 @ 14:43:48
Postat av: hassti

jag har läst nu.

2010-04-30 @ 16:20:23
Postat av: Johannes

Johannes har läst!

2010-04-30 @ 20:51:25
Postat av: matilda

jag har läst nu

2010-05-01 @ 11:12:22
Postat av: Patrik Jonsson

jag har läst

2010-05-01 @ 13:15:03
Postat av: Patrik Jonsson

Jag har läst!!

2010-05-01 @ 13:16:15
Postat av: Ehsan

Jag har läst.

2010-05-01 @ 13:16:49
Postat av: Ehsan

Har läst.

2010-05-01 @ 13:17:11
Postat av: Amadeus Tanaskovic

har läst

2010-05-01 @ 13:33:33
Postat av: Daniel Jonnson

Jag har läst

2010-05-01 @ 17:42:32
Postat av: Daniel Jonnson

Jag har läst skriver bara en gång till för säkerhetsskull.

2010-05-01 @ 17:44:17
Postat av: Amadeus Tanaskovic

Jag har läst.

2010-05-01 @ 18:51:52
Postat av: emelie grönberg

jag har läst!

2010-05-02 @ 18:52:57
Postat av: madelene degeryd

jag har läst

2010-05-03 @ 10:56:20
Postat av: Jonathan Carlsbogård

Jag har läst

2010-05-03 @ 10:57:10
Postat av: axel bladh

jag har läst yeeeeey!!!!!!!

2010-05-03 @ 19:02:11
Postat av: cassandra samuelsson

Jag har läst. :)

2010-05-03 @ 20:24:14
Postat av: alex s "SMITTAN"

:D

2010-05-04 @ 07:12:29
Postat av: Andreaaaaaa

jag har läääääst :D

2010-05-04 @ 08:23:08
Postat av: marcus bergström

jag har läst

2010-05-04 @ 08:23:59
Postat av: malin gustafsson

har läst..

2010-05-04 @ 08:24:59
Postat av: isabella

jag har läst

2010-05-05 @ 07:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0