Här kommer den redigerade planeringen i NO/TEK

Planering åk 8

NO/tek vt 10

Kärraskolan

Lärare: Zakaias Ayach

E-post: [email protected]

Vecka

Tema

lärobok/KEMI DIREKT & lpo

3

I atomens inre, elementarpartiklar/ atomen och periodiska systemet.

laboration: undersökning av litium och magnesium

Extra material utdelas

4

Prov: periodiska systemet: på tisdag

Syror och baser: Svaga och starka syror

Försurning: orsaker och konsekvenser

Laboration: att framställa tvål

90-97

5

Basiska ämnen: Neutralisation

Hållbar utveckling: Hur vi räddar försurade sjöar

Laboration: Neutralisation, mellan saltsyra och natrium hydroxid

Material/ labb instruktioner utdelas

6

Prov: Syror och baser: på onsdag

Introduktion till krafter

.

97-101

15

Kap 2 ( massa volym och densitet)

Laboration: Sambandet mellan kraft & massa

Skillnaden mellan massa och tyngd (kap 5.1)

12-21

16

Kraft och arbete, mekanisk energi 72-95 ej kap kap 5.2

18

Energi omvandlingar Kapitel 14

8

9

Spänning och ström och hur man mäter dess

Laboration: Det lysande spelet. Eleverna ska tillverka en elektrisk frågespel

Material utdelas

10

Olika elektriska kretser

Att rita ett kopplingsschema

resistans

Material utdelas

12

Prov på elektricitet: på onsdag

18

Introduktion till Temat energi

Vad är energi

Energiprincipens lydelse

198-200

18

Mekanisk energi: Från lägesenergi till elektricitet

201-202

19

Förnyelsebar/icke förnyelsebar energi

Fossilabränsle/ alternativa energi källor

Material utdelas

20

Vetenskaps festival

Eleverna redovisar muntligt och skriftligt kring temat energi

21

Repetition

22

Terminsprov

Kriterier

  • Mål att uppnå i år 8
    • Kunna rita och beskriva en atom enligt Bohrs atommodell.
    • Kunna förklara begreppen atom, grundämne, kemisk förening, molekyl och jon.
    • Kunna använda periodiska systemet för att rita en atom.
    • Veta vad som kännetecknar en blandning och en lösning.
    • Kunna avgöra om ett ämne är surt, basiskt eller neutralt vid givet pH-värde.
    • Känna till olika sätt att mäta pH.
    • Känna till egenskaper hos sura, basiska ämnen samt vad de kan användas till.
    • Kunna ge exempel på sura, basiska och neutrala ämnen.
    • Veta att allting består av atomer.
    • Veta att alla ämnen har tre aggregationstillstånd.
    • Veta när is övergår till vatten och när vatten övergår till ånga.
    • Veta att luften är en blandning av gaser.
    • Kunna namnge de viktigaste gaserna i luften.
    • Veta att gaser består av atomer.
  • Kunna genomföra enkla laborationer självständigt.
    • Kunna skriva en enkel laborationsrapport.
  • • Vet vad elström är.
    • Kan ge exempel på olika material som leder ström.
    • Kan förklara hur en glödlampa fungerar.
    • Förstår och kan förklara begreppen ström, spänning och resistans.
    • Kan rita och tolka enkla kopplingsscheman.
    • Känner till grundläggande elsäkerhet.
    • Kunna använda en dynamometer för att mäta krafter.
    • Kunna ge exempel på olika krafter som påverkar oss och föremål omkring oss.
    • Kunna beskriva skillnaden mellan begreppen massa och tyngd.
    • Vet vad tyngdpunkt är och hur den kan hittas.
    • Vet var och hur friktion verkar.
  • Kunna beskriva och namnge olika energiformer.
    • Känner till lydelsen av energiprincipen samt Kunna förklara vad den innebär.
    • Kunna beskriva hur olika energikällor fungerar.
    • Kunna ge exempel på både för- och nackdelar med olika energikällor.
  • .Kunna beskriva energiomvandlingar i olika situationer.

 

 

Bedömning

G-kvaliteter:

Du visar under lektioner och prov att du når ovanstående mål genom att på något sätt redovisa faktakunskaper.

Du har grundläggande fakta

Du förstår att det finns skillnader mellan naturvetenskaplig information och annan information

Du laborerar på ett säkert sätt och följer givna instruktioner

Du deltar aktivt i det laborativa arbetet

Du använder rätt utrustning

Du skriver enkla laborations-rapporter

VG-kvaliteter:

Du visar intresse och engagemang genom diskussioner och frågor som hör till området. Du kan redogöra för hur olika saker, fungerar, hänger ihop och påverkar varandra. Du ska kunna göra svårare beräkningar.

Du beskriver och förklarar naturvetenskapliga fenomen med hjälp av faktakunskaper i situationer som är nya för dig.

Du förklarar naturvetenskapliga begrepp och fenomen med rätt naturvetenskapligt språk.

Du förklarar naturvetenskapliga begrepp och fenomen med rätt naturvetenskapligt språk.

Du drar korrekta slutsatser utifrån resultat i laborationer och/eller undersökningar.

 

MVG-kvaliteter:

Du medverkar till att både ställa frågor och själv söka svar på frågor som hör till området.

Du är aktiv i diskussioner inom arbetsområdet.

Du kan sätta in och använda dina kunskaper (även från andra områden) i nya sammanhang.

Du skapar nya frågeställningar och hypoteser utifrån fakta-kunskaper

Du utvärderar nya lösnings-modeller.

Du förklarar och jämför skillnader mellan naturvetenskaplig information och annan information

Du sätter slutsatserna i nya och/eller rätta sammanhang.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0