Här kommer planeringen i Matematik
Planering åk 8
Matematik vt 10
Kärraskolan
Lärare: Zakaias Ayach
E-post: [email protected]
v 2 Procent med bråk
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
· räkna ut hur mycket en viss procent av något är.
· räkna ut procentsatsen.
· förstå och använda procent vid jämförelser.
· jämföra storleken på olika bråk.
· förkorta och förlänga bråk.
· multiplicera bråk.
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 3 - 4 Procent, tabeller och diagram
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
- hämta fakta ur tabeller.
- läsa av och tolka olika typer av diagram.
- göra en enkel undersökning och presentera den i en tabell och ett diagram.
Dessutom ska de känna till följande diagram:
- linjediagram, stolpdiagram, stapeldiagram och cirkeldiagram.
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
V3 |
V4 |
3.6 |
3.7 |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 5 – 8 Geometri och statistik
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
- Olika typer av vinklar
- Trianglars och fyrhörningars
- Vinklar, omkrets och area
- Cirkelns omkrets och area
- Cirklar och sammansatta figurer
- Areaenheter
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
Vecka 5 |
V6 |
|
V8 |
4.1- 4.4 |
4.5-4.7 |
|
Prov – repetition och fördjupning |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 9 – 11 Negativa tal, variabler och uttryck
Mål
När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:
- Kunna multiplicera och dividera med positiva tal mindre än 1
- Veta vad ett negativt tal är
- Kunna addera och subtrahera negativa tal
- tolka uttryck skrivna med tal.
- beräkna ett uttryck skrivet med flera olika räknesätt.
- tolka uttryck skrivna med variabler.
- beräkna ett uttrycks värde.
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
V9 |
V10 |
V11 |
V12 |
5.1-5.3 |
5.4-5.6 |
5.7-5.8 |
Prov/ se utvärdering |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
V 15-18 Ekvationer
Mål
När eleverna har studerat det kapitlet ska de kunna:
• lösa olika slags ekvationer
• kontrollera en lösning till en ekvation med hjälp av prövning
• lösa problem med hjälp av ekvationer
• jämföra uttryck skrivna med och utan parenteser
• multiplicera variabler med varandra
Metod
Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.
V15 |
V16 |
V17 |
V18 |
6.1-6.2 |
6.3-6.4 |
6.5-6.6 |
Prov/ se utvärdering |
Utvärdering
Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.
v 19 – 23 Repetition av läsårets matematikundervisning
Här kommer den redigerade planeringen i NO/TEK
Planering åk 8
NO/tek vt 10
Kärraskolan
Lärare: Zakaias Ayach
E-post: [email protected]
Vecka |
Tema |
lärobok/KEMI DIREKT & lpo |
3 |
I atomens inre, elementarpartiklar/ atomen och periodiska systemet. laboration: undersökning av litium och magnesium |
Extra material utdelas |
4 |
Prov: periodiska systemet: på tisdag Syror och baser: Svaga och starka syror Försurning: orsaker och konsekvenser Laboration: att framställa tvål |
90-97 |
5 |
Basiska ämnen: Neutralisation Hållbar utveckling: Hur vi räddar försurade sjöar Laboration: Neutralisation, mellan saltsyra och natrium hydroxid |
Material/ labb instruktioner utdelas |
6 |
Prov: Syror och baser: på onsdag Introduktion till krafter
|
. 97-101 |
15 |
Kap 2 ( massa volym och densitet) Laboration: Sambandet mellan kraft & massa Skillnaden mellan massa och tyngd (kap 5.1)
|
12-21 |
16 |
Kraft och arbete, mekanisk energi | 72-95 ej kap kap 5.2 |
18 |
Energi omvandlingar Kapitel 14 | |
8 |
||
9 |
Spänning och ström och hur man mäter dess Laboration: Det lysande spelet. Eleverna ska tillverka en elektrisk frågespel |
Material utdelas |
10 |
Olika elektriska kretser Att rita ett kopplingsschema resistans |
Material utdelas |
12 |
Prov på elektricitet: på onsdag
|
|
18 |
Introduktion till Temat energi Vad är energi Energiprincipens lydelse
|
198-200 |
18 |
Mekanisk energi: Från lägesenergi till elektricitet
|
201-202 |
19 |
Förnyelsebar/icke förnyelsebar energi Fossilabränsle/ alternativa energi källor |
Material utdelas |
20 |
Vetenskaps festival Eleverna redovisar muntligt och skriftligt kring temat energi
|
|
21 |
Repetition |
|
22 |
Terminsprov |
|
Kriterier
- Mål att uppnå i år 8
• Kunna rita och beskriva en atom enligt Bohrs atommodell.
• Kunna förklara begreppen atom, grundämne, kemisk förening, molekyl och jon.
• Kunna använda periodiska systemet för att rita en atom.
• Veta vad som kännetecknar en blandning och en lösning.
• Kunna avgöra om ett ämne är surt, basiskt eller neutralt vid givet pH-värde.
• Känna till olika sätt att mäta pH.
• Känna till egenskaper hos sura, basiska ämnen samt vad de kan användas till.
• Kunna ge exempel på sura, basiska och neutrala ämnen.
• Veta att allting består av atomer.
• Veta att alla ämnen har tre aggregationstillstånd.
• Veta när is övergår till vatten och när vatten övergår till ånga.
• Veta att luften är en blandning av gaser.
• Kunna namnge de viktigaste gaserna i luften.
• Veta att gaser består av atomer. - Kunna genomföra enkla laborationer självständigt.
• Kunna skriva en enkel laborationsrapport. - • Vet vad elström är.
• Kan ge exempel på olika material som leder ström.
• Kan förklara hur en glödlampa fungerar.
• Förstår och kan förklara begreppen ström, spänning och resistans.
• Kan rita och tolka enkla kopplingsscheman.
• Känner till grundläggande elsäkerhet.
• Kunna använda en dynamometer för att mäta krafter.
• Kunna ge exempel på olika krafter som påverkar oss och föremål omkring oss.
• Kunna beskriva skillnaden mellan begreppen massa och tyngd.
• Vet vad tyngdpunkt är och hur den kan hittas.
• Vet var och hur friktion verkar. - Kunna beskriva och namnge olika energiformer.
• Känner till lydelsen av energiprincipen samt Kunna förklara vad den innebär.
• Kunna beskriva hur olika energikällor fungerar.
• Kunna ge exempel på både för- och nackdelar med olika energikällor. - .Kunna beskriva energiomvandlingar i olika situationer.
Bedömning
G-kvaliteter:
Du visar under lektioner och prov att du når ovanstående mål genom att på något sätt redovisa faktakunskaper.
Du har grundläggande fakta
Du förstår att det finns skillnader mellan naturvetenskaplig information och annan information
Du laborerar på ett säkert sätt och följer givna instruktioner
Du deltar aktivt i det laborativa arbetet
Du använder rätt utrustning
Du skriver enkla laborations-rapporter
VG-kvaliteter:
Du visar intresse och engagemang genom diskussioner och frågor som hör till området. Du kan redogöra för hur olika saker, fungerar, hänger ihop och påverkar varandra. Du ska kunna göra svårare beräkningar.
Du beskriver och förklarar naturvetenskapliga fenomen med hjälp av faktakunskaper i situationer som är nya för dig.
Du förklarar naturvetenskapliga begrepp och fenomen med rätt naturvetenskapligt språk.
Du förklarar naturvetenskapliga begrepp och fenomen med rätt naturvetenskapligt språk.
Du drar korrekta slutsatser utifrån resultat i laborationer och/eller undersökningar.
MVG-kvaliteter:
Du medverkar till att både ställa frågor och själv söka svar på frågor som hör till området.
Du är aktiv i diskussioner inom arbetsområdet.
Du kan sätta in och använda dina kunskaper (även från andra områden) i nya sammanhang.
Du skapar nya frågeställningar och hypoteser utifrån fakta-kunskaper
Du utvärderar nya lösnings-modeller.
Du förklarar och jämför skillnader mellan naturvetenskaplig information och annan information
Du sätter slutsatserna i nya och/eller rätta sammanhang.