Här kommer planeringen i Matematik

 

Planering åk 8

Matematik vt 10

Kärraskolan

Lärare: Zakaias Ayach       

E-post: [email protected]

 

 

v 2  Procent med bråk

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

·          räkna ut hur mycket en viss procent av något är.

·          räkna ut procentsatsen.

·          förstå och använda procent vid jämförelser.

·          jämföra storleken på olika bråk.

·          förkorta och förlänga bråk.

·          multiplicera bråk.

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

 

 

v 3 - 4 Procent, tabeller och diagram

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

  •  hämta fakta ur tabeller.
  •  läsa av och tolka olika typer av diagram.
  • göra en enkel undersökning och presentera den i en tabell och ett diagram.

Dessutom ska de känna till följande diagram:

  •  linjediagram, stolpdiagram, stapeldiagram och cirkeldiagram.

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

V3

V4

3.6

3.7

 

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

 

v 5 – 8 Geometri och statistik

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

  •  Olika typer av vinklar
  •  Trianglars och fyrhörningars
  •  Vinklar, omkrets och area
  •  Cirkelns omkrets och area
  •  Cirklar och sammansatta figurer
  •  Areaenheter

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

Vecka 5      

V6

 

V8

4.1- 4.4

4.5-4.7

 

 Prov – repetition och fördjupning

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

v 9 – 11 Negativa tal, variabler och uttryck

Mål

När eleverna studerat under dessa veckor så ska de kunna:

 

  • Kunna multiplicera och dividera med positiva tal mindre än 1
  • Veta vad ett negativt tal är
  • Kunna addera och subtrahera negativa tal
  • tolka uttryck skrivna med tal.
  •  beräkna ett uttryck skrivet med flera olika räknesätt.
  •  tolka uttryck skrivna med variabler.
  •  beräkna ett uttrycks värde.

 

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

 

V9

V10

V11

V12

5.1-5.3

5.4-5.6

5.7-5.8

Prov/ se utvärdering

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

V 15-18 Ekvationer

 

Mål

När eleverna har studerat det kapitlet ska de kunna:

• lösa olika slags ekvationer

• kontrollera en lösning till en ekvation med hjälp av prövning

• lösa problem med hjälp av ekvationer

• jämföra uttryck skrivna med och utan parenteser

• multiplicera variabler med varandra

 

Metod

Genom gemensamma genomgångar och individuellt arbete så går vi igenom grunddelen som, efterföljs av en diagnos. Efter diagnosen så delas eleverna upp i grupper, beroende av resultat, där elever som fått ett sämre resultat får räkna en repeterande ”Träna mera” medan elever med ett gott resultat får räkna en mer utmanande ”Fördjupning”. Eleverna kommer under veckorna att varje vecka ha en längre läxa. Eleverna kommer under veckorna att utmanas med kluringar och gruppövningar. Elever som tidigt uppvisar svårigheter med delmomentet kommer att få arbeta med övningsböcker där grunderna gås igenom grundligt. Elever som visar väldigt god förståelse kommer att utmanas med fördjupningsuppgifter.

 

V15

V16

V17

V18

6.1-6.2

6.3-6.4

6.5-6.6

Prov/ se utvärdering

 

 

Utvärdering

Utvärdering av kursen sker med ett prov där kunskaperna i målen testas. Elever som ej når godkänt resultat kommer att erbjudas att göra ett omprov.

 

v 19 – 23 Repetition av läsårets matematikundervisning

 


Här kommer den redigerade planeringen i NO/TEK

Planering åk 8

NO/tek vt 10

Kärraskolan

Lärare: Zakaias Ayach

E-post: [email protected]

Vecka

Tema

lärobok/KEMI DIREKT & lpo

3

I atomens inre, elementarpartiklar/ atomen och periodiska systemet.

laboration: undersökning av litium och magnesium

Extra material utdelas

4

Prov: periodiska systemet: på tisdag

Syror och baser: Svaga och starka syror

Försurning: orsaker och konsekvenser

Laboration: att framställa tvål

90-97

5

Basiska ämnen: Neutralisation

Hållbar utveckling: Hur vi räddar försurade sjöar

Laboration: Neutralisation, mellan saltsyra och natrium hydroxid

Material/ labb instruktioner utdelas

6

Prov: Syror och baser: på onsdag

Introduktion till krafter

.

97-101

15

Kap 2 ( massa volym och densitet)

Laboration: Sambandet mellan kraft & massa

Skillnaden mellan massa och tyngd (kap 5.1)

12-21

16

Kraft och arbete, mekanisk energi 72-95 ej kap kap 5.2

18

Energi omvandlingar Kapitel 14

8

9

Spänning och ström och hur man mäter dess

Laboration: Det lysande spelet. Eleverna ska tillverka en elektrisk frågespel

Material utdelas

10

Olika elektriska kretser

Att rita ett kopplingsschema

resistans

Material utdelas

12

Prov på elektricitet: på onsdag

18

Introduktion till Temat energi

Vad är energi

Energiprincipens lydelse

198-200

18

Mekanisk energi: Från lägesenergi till elektricitet

201-202

19

Förnyelsebar/icke förnyelsebar energi

Fossilabränsle/ alternativa energi källor

Material utdelas

20

Vetenskaps festival

Eleverna redovisar muntligt och skriftligt kring temat energi

21

Repetition

22

Terminsprov

Kriterier

  • Mål att uppnå i år 8
    • Kunna rita och beskriva en atom enligt Bohrs atommodell.
    • Kunna förklara begreppen atom, grundämne, kemisk förening, molekyl och jon.
    • Kunna använda periodiska systemet för att rita en atom.
    • Veta vad som kännetecknar en blandning och en lösning.
    • Kunna avgöra om ett ämne är surt, basiskt eller neutralt vid givet pH-värde.
    • Känna till olika sätt att mäta pH.
    • Känna till egenskaper hos sura, basiska ämnen samt vad de kan användas till.
    • Kunna ge exempel på sura, basiska och neutrala ämnen.
    • Veta att allting består av atomer.
    • Veta att alla ämnen har tre aggregationstillstånd.
    • Veta när is övergår till vatten och när vatten övergår till ånga.
    • Veta att luften är en blandning av gaser.
    • Kunna namnge de viktigaste gaserna i luften.
    • Veta att gaser består av atomer.
  • Kunna genomföra enkla laborationer självständigt.
    • Kunna skriva en enkel laborationsrapport.
  • • Vet vad elström är.
    • Kan ge exempel på olika material som leder ström.
    • Kan förklara hur en glödlampa fungerar.
    • Förstår och kan förklara begreppen ström, spänning och resistans.
    • Kan rita och tolka enkla kopplingsscheman.
    • Känner till grundläggande elsäkerhet.
    • Kunna använda en dynamometer för att mäta krafter.
    • Kunna ge exempel på olika krafter som påverkar oss och föremål omkring oss.
    • Kunna beskriva skillnaden mellan begreppen massa och tyngd.
    • Vet vad tyngdpunkt är och hur den kan hittas.
    • Vet var och hur friktion verkar.
  • Kunna beskriva och namnge olika energiformer.
    • Känner till lydelsen av energiprincipen samt Kunna förklara vad den innebär.
    • Kunna beskriva hur olika energikällor fungerar.
    • Kunna ge exempel på både för- och nackdelar med olika energikällor.
  • .Kunna beskriva energiomvandlingar i olika situationer.

 

 

Bedömning

G-kvaliteter:

Du visar under lektioner och prov att du når ovanstående mål genom att på något sätt redovisa faktakunskaper.

Du har grundläggande fakta

Du förstår att det finns skillnader mellan naturvetenskaplig information och annan information

Du laborerar på ett säkert sätt och följer givna instruktioner

Du deltar aktivt i det laborativa arbetet

Du använder rätt utrustning

Du skriver enkla laborations-rapporter

VG-kvaliteter:

Du visar intresse och engagemang genom diskussioner och frågor som hör till området. Du kan redogöra för hur olika saker, fungerar, hänger ihop och påverkar varandra. Du ska kunna göra svårare beräkningar.

Du beskriver och förklarar naturvetenskapliga fenomen med hjälp av faktakunskaper i situationer som är nya för dig.

Du förklarar naturvetenskapliga begrepp och fenomen med rätt naturvetenskapligt språk.

Du förklarar naturvetenskapliga begrepp och fenomen med rätt naturvetenskapligt språk.

Du drar korrekta slutsatser utifrån resultat i laborationer och/eller undersökningar.

 

MVG-kvaliteter:

Du medverkar till att både ställa frågor och själv söka svar på frågor som hör till området.

Du är aktiv i diskussioner inom arbetsområdet.

Du kan sätta in och använda dina kunskaper (även från andra områden) i nya sammanhang.

Du skapar nya frågeställningar och hypoteser utifrån fakta-kunskaper

Du utvärderar nya lösnings-modeller.

Du förklarar och jämför skillnader mellan naturvetenskaplig information och annan information

Du sätter slutsatserna i nya och/eller rätta sammanhang.

 


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0