Biologiplanering
Den lokala pedagogiska planeringen i Biologi
Vecka 36 sida 272-277
När du arbetat med avsnitt Cellen ska du:
känna till cellens organeller och deras funktion
Veta vad kromosomer, gener, och DNA är och kunna förklara deras funktion
Veta hur en celldelning går till
Vecka 37- 38 sida 278-86
När du arbetat med avsnitt Arvet- genetik ska du:
Veta vad den genetiska koden är och hur den används
Känna till hur vi ärver våra egenskaper
Veta vad en mutation är
Vecka 41-43ck sida 315-323
När du arbetat med avsnitt Bioteknik ska du:
Veta vad som menas med bioteknik
Veta vad genteknik är
Känna till hur biotekniken används
Veta vad stamcell är
Veta vad som menas med genterapi och gendiagnostik
Kunna bilda dig en egen åsikt om genteknik
Vecka 45-47 sida 298-309
När du arbetat med avsnitt Livet förändras ska du:
Kunna redogöra för människans utveckling
Känna till bevisen för evolutionen
Känna till förutsättningarna för liv på andra planeter
Baskurs
Genetik
- Ge två exempel på egenskaper hos människan som inte enbart påverkas av arvet?
- Ge exempel på en egenskap som helt beror på arvet.
- Vad är en kromosom?
- Vad består kromosomer av?
- Vad är en gen?
- Vad skiljer resultatet av reduktionsdelning från resultatet av vanlig celldelning?
- Förklara orden homozygot och heterozygot.
- Förklara orden dominant och recessivt anlag.
- I vilka celler finns anlaget för ögonfärg?
- Visa i schemat hur två brunögda föräldrar kan få ett blåögt barn.
- Vad avgör om barnet blir pojke eller flicka?
- Vad är en mutation?
- Ge exempel på något som kan framkalla mutationer.
- Ge ett exempel på hur kunskaper i genetik kan vara till nytta för människan.
Evolution
- Vad betyder evolution?
- Vad är fossil?
- Varför hittar man enbart enkelt byggda organismer i de djupaste och äldsta berglagren?
- Hur gammal är jorden?
- Vem har betytt mest för uppkomsten av evolutionsteorin?
- Vad menas med ”variation inom arten”?
- Vad menade Darwin med ”kampen för tillvaron”?
- Vad betyder naturligt urval?
- Var kommer luftens syre ifrån?
- I vilka tidsåldrar, eror, indelas jordens historia ?
- I vilken miljö uppstod de första levande organismerna?
- Berätta varför grodfisken och urfågeln utgör viktiga steg i livets historia.
- Vilken djurgrupp dominerade under jordens medeltid?
- Varför blev däggdjuren dominerande efter att dinosaurierna dött ut?
- Nämn tre föregångare till den nutida människan.
Kursmål
Genetik
- Kunna redogöra för begreppen arv, miljö och egenskap
- Veta att kromosomerna innehåller en DNA- molekyl vars sammansättning bestämmer våra arvsanlag
- Känna till att en gen är ett avsnitt av en DNA- molekyl med information om en viss egenskap
- Kunna skillnaden mellan vanlig celldelning och reduktionsdelning
- Veta vad som menas med begreppen dominant och recessiv, homozygot och heterozygot samt hur anlag nedärvs
- Kunna förklara hur könet bestäms
- Veta att arvsanlag kan förändras genom mutationer
- Kunna något om hur människan praktiskt har använt kunskaper i genetik
Evolution
- Veta vad begreppet evolution innebär
- Veta att fossil är den viktigaste källan för vår kunskap om livets utveckling
- Veta vem Charles Darwin var och något om de slutsatser han kom fram till
- Veta att luftens syre har bildats genom fotosyntes
- Känna till att jordens utveckling indelas i tidsåldrar och perioder
- Kunna de viktigaste stegen i ryggradsdjurens historia
- Känna till att människans utveckling skett i flera steg
Kommentarer
Trackback